ДА ЛИ ФОЛКСВАГЕН ДОЛАЗИ У ВЕЛИКУ ПЛАНУ?
Пише: Душан Марић
Уколико један од највећих светских произвођа аутомобила Фолксваген одлучи да своју производњу прошири и на Србију, Велика Плана је међу најозбиљнијим кандидатима да буде седиште нове фабрике, чије отварање је најављено за 2023. годину.
Како сазнајемо из више извора блиских његовом кабинету, председник Србије Александар Вучић сматра да је управо ова општина једно од бољих места за отварање евентуалне фабрике, која би запошљавала 5.000 радника и годишње производила 300.000 аутомобила.
Обраћајући се грађанима који су га 9. марта дочекали у Великој Плани председник Србије је обећао да ће до краја августа регионални пут Велика Плана – Смедеревска Паланка, који је једним делом у врло лошем стању, у потпуности бити пресвучен новим слојем асфалта и изгледати „као писта“, али и обелоданио да он и влада раде на томе да у околини Велике Плане доведу још једног већег инвеститора.
Грађани ове општине су разумели да је то најава могућег доласка немачке аутомобилске компаније. Томе је свакако допринео и прилог на ову тему на ТВ Прва, емитован пре неколико дана, након Вучићеве посете Немачкој 20. марта, током које је боравио у седишту немачке компаније, а разговарао је и са председником владе Доње Саксоније, која у свом власништву има 21 одсто вредности Фолксвагена.
– Наводно су Србији главни конкуренти Румунија, Бугарска, Турска, па и Северна Македонија. Председник Вучић је индиректно рекао да је избор спао на Турску и Србију, а да би Фолксвагенова фабрика, уколико Србија победи, могла бити изграђена у околини Велике Плане – речено је у прилогу.
Прилог је објављен и на сајту Б 92. Ово је било довољно не само да кроз Плану крене прича да постоји могућност да познати произвођач аутомобила дође у Србију и Плану, већ и да на друштвеним мрежама почну честитања, која помало подсећају на некадашње радио емисије жеље, честитке и поздрави.
Како сазнајемо, по мишљењу председника и министара који су укључени у разговоре о овом пројекту, у односу на конкуренцију Плана има неколико предности које би могле бити одлучујуће. Није далеко од Београда. Налази се на друмском и железничком паневропском Коридору 10, што јој обезбеђује добру саобраћајну везу са Западном и Средњом Европом на једној и Бугарском и Турском, односно Македонијом и Грчком на другој страни.
Близу је Крагујевца и, што је још важније, Смедерева. Због близине Дунава и луке Смедерево Фолксваген би имао обезбеђен најефтинији превоз аутомобила до светских, посебно прекоокеанских тржишта. Тим пре што се очекује да у следеће две-три године капацитети постојеће луке буду значајно повећани, а планирана је изградња још једне луке на Дунаву.
Прошле године саопштено је да влада у Београду има амбициозан план да Србију до 2022. додине врати међу три водеће европске земље у речном транспорту. Први део тог плана је изградња новог терминала за претовар у постојећој луци Смедерево до, како је речено, краја ове године. Само годину дана касније у деспотовом граду требало би да почне изградња још једне луке, у близини Пупиновог моста.
У циљу реализације ових пројеката прошле године је потписан меморандум о разумевању између Владе Србије и компаније Дубаи порт ворлд из Уједињених Арапских Емирата.
Уколико се определи да своју производњу прошири изградњом фабрике у Србији менаџмент немачке компаније ће свакако водити рачуна и о напред побројаном, као и о чињеници да су Кина и Србија постигле договор о изградњи заједничког индустријског парка у Смедереву.
Гасовод „Турски ток“, тачније српски крак тог гасовода треба да прође кроз Велику Плану, а по пројекту на територији ове општине, у Доњој Ливадици, налазиће се једна од компресорских станица гасовода. Индустријска зона у којој би немачка компанија вероватно била изграђена је од планиране трасе гасовода удаљена неколико стотина метара, а од локације предвиђене за компресорску станицу мање од два километра.
Тако да Немци не би имали проблема са обезбеђивањем потребних количина гаса, што ће свакако бити један у низа фактора које ће власнике немачке компаније узети у обзир приликом доношења коначне одлуке. Како о избору земље „домаћина“, тако и конкретне локације. Оно што би могла да буде предност ове поморавске општине је и близина – Смедеревске Паланке.
– Паланка је уништен град. Досадашње владајуће гарнитуре које су чиниле разне коалиције ДС, ДСС, СПС, Г 17 и СПО су општину задужиле за три милијарде. Само дуг за струју већи је од милијарде. ГОША је пропала. Хиљаде радника остале су без посла. Држава покушава да нађе начин да помогне грађанима Паланке. Ништа боље не могу да учине него да Фолксваген доведу у суседну Плану – каже наш саговорник.
Паланка није у конкуренцији зато што је од аутопута удаљена десетак километара а и нема своју петљу за излаз на аутопут. Дужи пут до излаза на аутопут, онај према Смедереву, прилично је компликован и пролази кроз више села, а онај краћи иде преко Велике Плане.
Изгледно је да би отварањем Фолксвагенове фабрике у Плани посао био обезбеђен и за хиљаду-две људи из Паланке, тим пре што се међу незапосленим лицима у тој општини налази велики број радника металске струке, коју ће Немци највише тражити. То су бивши радници „ГОШЕ“, који су радили сличан посао.
Саговорник који је замолио да му не наводимо име сматра да би отварање аутомобилске фабрике у Плани добро дошло и за тамошњу војну фабрику „Морава“, која производи борбена возила „Лазар“ и „Милош“.
– „Морава“ полако осваја инострана тржишта, већ има два-три препознатљива производа, па је реално очекивати да би две компаније оствариле сарадњу и можда покренуле и неки заједнички производни програм.
По медијима, који се позивају на изворе у самој компанији, вредност инвестиције за коју се Србија бори износиће око милијарду и по евра.
Председник општине Игор Матковић каже да су га новинари већ контактирали и питали да прокоментарише вест да немачка компанија долази у Велику Плану али да им он није био од помоћи, јер је за такву могућност сазнао управо од новинара.
-Нема сумње да би то био добар избор. Имамо идеалан положај, а индустријска зона према Великом Орашју нам почиње 200 метара од ауто-пута. Тренутно имамо шест хектара земљишта у власништву општине, али на том потезу, у троуглу Плана – Велико Орашје – Велика Морава има још неколико десетина хектара земљишта које би се у случају да Фолксваген и Влада Србије изаберу наш општину могло искористити.
Лесли Ботке порпарол за производњу и продају у Фолксвагену каже да „одлука о земљи у којој ће компанија градити нову фабрику још није донета“. Она и њени сарадници су још у фази дефинисања потребних захтева и истраживања „потенцијалних локација у источноевропским земљама“.
Није хтела да одговори на питање шта ће пресудно утицати на избор локације, које услове потенцијални домаћин треба да испуни, као ни о капацитетима будуће фабрике.
-Имајте на уму да због конкуренције не можемо да делимо интерне планове и откривамо нашу стратегију – каже Боткеова.
У данашњем разговору са новинарима на ову тему председник Вучић је рекао да не сме да говори о евентуалној градњи фабрике Фолксвагена у Србији, како својим изјавама не би угрозио ту инвестицију.
-Забрањено ми је да говорим о томе, ако хоћемо било шта да се надамо. Мале су шансе поред свих великих, али борићемо се – изјавио је Вучић.
Он је још у фебруару најавио да би у Србији могла да добије једну велику фабрику и да би она могла да буде изграђена у једном од два града у Поморављу или Шумадији.